Híreink

Fény és ház - Alaprajz, 2007/2
2007-03-01

Nehéz műfaj a családi ház – tervezés, sok a kényszerítő kötöttség. A helyszín a városokban manapság igen sokszor zsúfolt – túlépített. A „korszerű program” unalmas: majd mindenki sok kényelmet, mosható csempét, praktikumot, szaunát és jakuzzit, sokállásos garázst, bidét, ilyen és olyan szobát szeretne. A lényegről ( család – ház – élet …) az építtető is, s a tervező is el szokott feledkezni. A mindent akarás és habzsolás mellett sokszor elfogy a rávaló, s nem jut, csak olcsó padlószőnyegre, vakolásra és presszóhangulatú kerámiára pénz. Az építtetők általában zavart agyúak. Megvezetettek. Ki sem látnak a családiház – magazinok hirdetéseiből, a hazai és nemzetközi vásárok és konstrumák lázában égnek, alkudnak akkor is, amikor gondolkodni vagy meditálni kéne, haragszanak a „mesterekre”, s legtöbb esetben már rég hátrahagyták nagyanyáink ízlését – amcsi cuccok felé kacsingató világunkban. Korszerűek. Ki bámulja manapság a felhőket? Ki gondolkodik a fényről? Ki tud a napszakokról, az évkörről? Ki csodálja az osztatlan időt megélő gyermekeket?

 

A helyszín

Miskolcon a Népkert villanegyedében két világháború közti beépítés. A veretesebb rész a Mindszent közeli oldal. A szegényebb a régi Hejőcsaba külterületén, annak Miskolchoz tapadó része. Itt a tehetősebb munkás, az altiszti és a középosztálybeli réteg építkezett, jobbára a 30 – as években, a már unalomig ismert fordulatokkal ( szélső vagy középrizalit féltéglás rendjével;redőnyös hármas ablakkal, vagy széleken magas, jó arányú, néha vállcsapott, s vízszintes osztású nyílászárókkal; fronton kőlábazatokkal; emelt padlással – húzott párkánnyal; bátortalan, de faragott ácsszerkezetű végekkel; kiskonttyal…). A kertek eleje virágokkal tarkított, hátsó része tyúk- és disznóólakkal berendezett. Távol innen a gazdag Szigligeti tér – sokszor extra és magamutogató, de feltétlen minőségi – barokk és romantikus villahangulat. Távol Árva Pál műépítész néhány nagyvonalú, gazdagságot sugalló villája.

Messze van Kós Károly modern szerkesztésű, mégis hagyományörökítő családi háza. Ez a szubkultúra egyszerre csendes és élhető, avítt és unalmas. Itt oldalhatáron álló és ikres földszintes beépítés a jellemző. A 60 – as és 70 – es évek több „elefántházat” ( kétszinteset ) épített egy – egy omladozó ház helyén. Ezek általában átgondolatlan építkezések voltak. Errefelé kevés a jó példa a mai építkezéseknél is.

 

A család

Kettő – egy – kettes felállásban szülők, leány s fiú ikrek alkotják az ötfős, miskolci és egri kötődésű családot. Vállalkozó és gyermekorvos felnőttek, zongorázó és bicikliző kisgyermekek.

 

A ház

A tervező racionális alaprajzi szerkesztéssel kétszintes ( részben alápincézett ) házat rajzolt. Az északi falra ( ablaktalan ikerbeépítés ) helyezte a vizes helyiségeket, s a lépcsőt, míg keletre és nyugatra tájolta a szobákat. Keletre az udvar felé ( a csendes részre ) a gyermekek világát, nyugatra ( a hangos és poros nagy forgalmú út felé ) a dolgozó nappali, fent a vendégszoba szülői háló védő sávját. Puskás az utcára kis ablakokat tesz. Oldalra s a kert felé nagy üvegfalakat. Fent szinte mindenhol sarokablak ( igazából mélyen üvegezett franciaerkély – ajtó üveg mellvédfallal ) nyitja a teret két irányba. Hátra L alakú emeleti terasz néz ugyancsak ( magas ) üvegmellvéddel. A bejárat hátul van ( modern élet – autós érkezés ), s az előtetőszerű konzolos doboz által kijelölt déli „ kapuzat” csak üvegezett fénycsapda – jel és jelentés ( látvány és tartalom ). Összehúzott nagy felületű üvegek és tömör ( lent pattintott tardosi kővel szépen burkolt, fent – néha kváderimitációs – vakolt ) felületek váltakoznak. A tömör részeknél 3 – 6 – 9 üvegnégyzet hoz pontszerű fényt a helyiségekbe, s fent a duplázott párkányoknál a pirkadat és az alkony 5 – 5 ponton íródik a szobákba ( ezt Zsitva gyönyörűen fotózza ). Bent melegséget sugalló szép famunkák, egy – egy falon rideg, de nagyon jó pattintott kőburkolat szolgál. A kert kicsi, de élhető, kertészetileg megmunkált. A kerítés erősítő oszlopokkal tagolt, tardosi és süttői pattintott kövekkel burkolt – a házhoz tartozik. A garázs széles, de nem elég mély. Minden nagyon igényes.

 

Befejezés

A ház arról árulkodik, hogy az ott lakók és a tervező észreveszi, hogy van éjjel és nappal, kint és bent, kelet és nyugat. Vannak évszakok. Van fent és lent, van női és férfi minőség ( darázs és virág ). Az épület egyszerre tartalmaz sarkos, csücskös, kubista külső tömegformát, és öblös, gömbölyded belső teret. Az építtető és a tervező a házzal hirdeti, hogy még lehet életről beszélni, annak szolgálni.