Híreink

Intermodális csomópont - Észak-Magyarország 2016/02/26 - 2016/02/20
2016-02-20

Szinva-híd lehet a bécsi villamosból. Sőt! Bár...
Mi lesz a bécsi villamosokkal? A korábban kiírt nyertes pályázat terveit lehet, hogy megvalósítják.
Villamos mint híd. Emlékeznek az MVK Zrt. ötletpályázatára? Annak idején beszámolt róla lapunk: azt kellett a pályázóknak megálmodniuk, hogy hogyan lehetne hasznosítani a nyugdíjba vonuló bécsi villamosokat. Sok-sok pályázat érkezett, a fődíj végül egy fiatal építész, Bereczki Zoltán nyerte ötletével: a régi bécsi villamosokból hidakat kellene csinálni, amelyek a Szinva különböző pontjain kötnék össze a patak két partját. Nos, lehet, hogy a terv megvalósul.
Bekerült a nagy tervbe
- Az ötletpályázat eredményhirdetése után keresett meg Puskás Péter, a Műépítész Kft. ügyvezető igazgatója. Az ő cége is részt vett a Tiszai pályaudvar mellett kiépülő intermodális csomópont tervezésében, a térrendezés volt az ő feladatuk. Kérdezte, nincs-e kedvem kidolgozni az ötletemet - meséli Bereczki Zoltán. Konkrétan arra a hídra kérte a terveket, amelyen jelenleg a villamos halad át a pályaudvar felé vagy épp onnan a Selyemrét irányába, és ami az átalakítás után gyalogoshídként funkcionálna. (A villamosok ugyanis a tervek szerint nem arra járnak majd. A Tiszai pályaudvarnál található terület egyik oldala városi tér lesz, a másik pedig egy, a Szinva teraszhoz hasonló tér.)
- Így terveztem meg a villamosbárt - mondja az építész.- Maga a villamos megmaradna ugyanolyannak, mint most, mellé egy kisebb kiszolgáló épület kerülne. A villamos hátsó ajtaján lehetne bemenni a bárba, a középsőn keresztül történne a kiszolgálás. Bereczki Zoltán nagyon örül, hogy a villamosbár tervei bekerültek a Tiszai pályaudvar és környéke átalakításának komplex tervébe. Mivel már a kiviteli terv fázisában van a projekt, így bízik benne, hogy meg is valósul az elképzelése.

ÉM-HM
(Észak-Magyarország 2016/02/26)


Milyen lesz majd a Tiszai?
Intermodális csomópont, azaz vasút-, villamos, helyi és helyközi autóbusz-, taxiállomás lesz egyben.
Igencsak átalakul a Tiszai pályaudvar környéke, erről épp egy hete számolt be lapunk, látványterven meg is mutattuk, hogyan fog kinézni. A cikk apropója Orbán Viktor miskolci látogatása volt, akkor jelentette be, hogy meglesz a 8 milliárd forint az intermodális csomópontra, valamint a további közlekedési fejlesztésekre. A pályaudvar környékének átalakításának terveit egy miskolci építészekből álló csoport készítette el, erről számoltunk be múltkor.
Most a miskolci önkormányzattól további részleteket tudtunk meg. Eszerint: megvalósulhat több közlekedési mód kiterjesztett összpontosítása (vasút, villamos, helyi és helyközi autóbusz, taxi) a Tiszai pályaudvarnál, a csomópont szolgáltatásait kiegészítve P+R és K+R parkolókkal (hogy ez mit jelent, lásd keretes írásunkban - a szerk.), kerékpártárolókkal, külön szintű gyalogos közlekedési folyosókkal. A javasolt elrendezés ezen kívül lehetőséget biztosít egy,a jelenleginél nagyobb méretű buszpályaudvar megépítésére, amely helyi és helyközi autóbuszok forgalmát is lebonyolítja majd.
Milyen lépésekben?
A tér keleti oldalán buszpályaudvar és hozzátartozó, közlekedési funkciókat kiszolgáló épület létesül, mely közvetlenül kapcsolódik az aluljáróhoz. A nyugati oldalon, valamint a Tiszai pályaudvar előtti térszín alatt P+R parkoló és kereskedelemmel kapcsolatos épületek épülhetnek. A tér két oldalát képező térfalak alsó szinti árkád kialakítása lehetőséget biztosít a peronok lefedésére, illetve a fedett felszíni gyalogos közlekedésre.
S hogy miért van szükség a közlekedési fejlesztésekre? A tervezett új, ezer hektáros iparterület közlekedési infrastruktúrájának megteremtéséhez. Ennek része az Y-híd kialakítása, a 3-as számú főközlekedési út belterületi szakaszának megépítése, valamint az intermodális csomópont is.A miskolci önkormányzattól azt is megtudtuk, hogy a következő hónapokban a fejlesztési terület tulajdonosi jogviszonyait rendezik, ezek után kezdődhet meg a csomópont (IMCS) kialakítása. Emellett párhuzamosan elkészült a 3. számú főút belvárost elkerülő szakaszának engedélyezési és kiviteli terve, amely a NIF Zrt.-hez (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.) került. Az Y-híd projekt esetében ők készíttetik el a módosított engedélyezési és kiviteli terveket. Az engedélyeztetés júniusra várható.

Hajdu Mariann
(Észak-Magyarország 2016/02/20)

P+R: park and ride, azaz parkolj le és utazz, olyan parkolók megnevezése, melyek közvetlenül egy busz, vasúti vagy egyéb tömegközlekedési eszköz megállója, vagy pályaudvara mellett vannak. Céljuk, hogy a városban tartók ott leparkolhassák gépjárműveiket és átszállhassanak a városközpontba tartó tömegközlekedési eszközre.
K+R: kiss and ride, azaz csók és utazz. Talán furcsán hangzik az elnevezés, ám ezek a helyek pár perces megállást biztosítanak az autósoknak, akik elkísérik családtagjaikat, barátjaikat, majd rövid búcsúzást követően elhagyják a parkolót.