A tervezés tárgya
A Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Központi Kórház és Egyetemi Oktatókórház a jelenleg üresen álló régi szülészet-nőgyógyászati épület komplex belgyógyászati-kardiológiai intézmény általi hasznosítását tervezi megvalósítani a Miskolc, Szentpéteri kapu 72-76. szám (3086/17 hrsz.) alatt jelenleg meglévő épületének részleges visszabontásával, annak külső-belső felújításán, átalakításán és korszerűsítésén kívül új épületrésszel történő bővítésével, tereprendezéssel – parkosítással valamint térburkolással; a meglévő, további épületeket és épületegyütteseket tartalmazó kórházi intézményszövetbe illeszkedő módon.
Megbízó célja a BAZ Megyei Központi Kórház részeként a jelenleg többrétűen elavult, sokszorosan szűk keresztmetszetben elhelyezett és működő kardiológiai és szívsebészeti ellátás helyrebillentése és jövőbe mutató kialakítása, elhelyezése, hosszú távon fenntartható biztosítása.
A beruházás helyszíne
A Szentpéteri kapui út melletti oldalon a kórház legészakabbra fekvő, a központtól az egyik legtávolabb lévő épülete. A többi észak-déli vonalon álló és a területen is elhelyezkedő épületekhez hasonlóan ez is az eredeti katonai laktanyai épületek egyikének épült 1971-ben: az alagsorból, földszintből és három emeleti szintből álló kelet-nyugati tengelyű épületrész. Ezt későbbiekben az északi irányban egy földszinttel és első emeleti szinttel bíró középső szárnnyal bővítették. Mindkettő hosszfőfalas tégla szerkezetű.
Műszaki fejlesztési koncepció
A meglévő épület vonatkozásában:
– külső falak hőszigetelése,
– zárófödém hő- és vízszigetelése, esetlegesen önfenntartó extenzív zöldtető létesítésével
– terepszint alatti épületszerkezetek hő- és vízszigetelése,
– új homlokzati nyílászárók beépítése
– új belső helyiség elrendezés,
– új belső ajtók, aljzat, álmennyezet, valamint lépcsőház és lift (be)építése,
– teljes új elektromos és gépészeti rendszer kialakítása
A bővített új épületrész tekintetében:
– terepcsatlakozás alatti (pince)szint személygépkocsi beállóhelyek és kerékpártároló, szükség szerint gépészeti helyiség elhelyezésére,
– bővített kiterjeszkedésű földszint kialakítása,
– szükséges alapterületi igénynek megfelelően visszaléptetett I-III. emeleti szintek építése,
– elsősorban szakmai igényeket és zárt gépészetet kiszolgáló IV. emeleti szint valamint tetőterasz és szükséges gépészet, esetlegesen önfenntartó extenzív zöldtető létesítésével
A meglévő és új épületrészek együttes épülettömegének szintenkénti megoszlása az orvosszakmai igények alapján az alábbiakban felvázolt
– pinceszint:
– teremgarázs személygépkocsi beállóhelyek és kerékpártároló, szükség szerint gépészeti helyiség elhelyezésére, valamint a gazdasági feltárás, öltözők, központi ágyfertőtlenítő és -tárolók, szennyes és tiszta raktárak és tárolók, kiszolgáló további helyiségek
– földszint:
– előcsarnok ügyfélhívóval és váróhelyiségekkel, sürgősségi betegfogadó, diszpécserpult, képalkotó diagnosztika (UH, CT, MRI, röntgen), járóbeteg szakrendelők, személyzeti helyiségek, büfé és vizesblokk(ok
– I.emelet:
– kardiológia általános osztály, kardiológia intervenciós osztály, vizsgálók, sürgősségi betegfogadó, személyzeti helyiségek, vizesblokk(ok)
– II.emelet:
– haemodinamikai és elektrofiziológiai laboratórium, invazív radiológiai laboratórium (DSA), kardiológiai intenzív osztály, infarktus fogadó, sportorvosi betegfogadó,személyzeti helyiségek, vizesblokk(ok)
– III.emelet:
– szívsebészeti általános osztály, szívsebészeti műtőblokk, szívsebészeti intenzív osztály, személyzeti helyiségek, vizesblokk(ok)
– IV.emelet:
– tanácskozó terem valamint vizesblokk(ok) és tetőterasz, orvosi szobák és vizesblokk(ok), gépészeti helyiségek, extenzív zöldtető és külső gépészeti tér
Az egyes szintek közötti vertikális kapcsolatot a meglévő épületben az új átfordított lépcsőház és liftek, valamint az új épületrészben létesülő új lépcsőház és liftek, ezen felül további egy központi elhelyezkedésű lift együttesen valósítják meg.
A tervezett új épületegyüttes szervesen illeszkedik a kórházi tömb meglévő struktúrájába; mind az új áthelyezett személy (fő)bejárat, a sürgősségi (mentő)bejárat, mind a gazdasági- és a személygépkocsi (mélygarázs parkoló) bejáratok. Közvetlen és közvetett környezetével egyaránt harmóniában valósul meg.